Monday, February 21, 2011

...fieldwork trip...best2...

Salam semua...slmt mlm..hehe
sbnrnya nis dh ngantuk ni, so nk elak dr tertdo, anis pn update la blog..haha (bole trime ke??)
anis bru blik dr fieldwork kt inst. biodvrsiti lanchang semlam, so anis ingt nk citer la kt korang skit ape anis buat...
ktorg bertolak dr UKM jumaat pg...smpai2, ptg 2 trus gi psang prgkap tikus/tupai, jala utk tgkap brung, n harptrap utk tgkap klawaq...kt Hutan Simpan Krau...kot
prkgap tikus/tupai tu mcm yg kta dok guna kt umah utk tgkap tikus tu je...hehe
tp prgkap anis x mengena pon...haha, x pndai plih lokasi la 2...
ada yg dpt tgkap tikus n tupai...

sah2 jntan..haha...
jenis tupai ni nma dia tupai 3 line, coz blkg bdn dia ada 3 jalur itam....jnis ni rare, tp nsib ktorg baik bole dpt...
lepas identified, amik ukran sume, ktorg lepas blik, x bek nyeksa dia...hehe

dkat nk senja, gi cek lagi prgkap, sok awal2 pagi cek lg....memang byk la brung n klawaq yg ktorg dpt...
ni sbhgn dr gmbrnye je...

yg ni kelicap madu, @ little spiderhunter...
sgt cumil....dia suka ptuk2 tgn anis, tp x sakit, geli jerk...ekeke

yg ni brung raja udang @ kingfisher..kot..
cntik bulu dia...

ni fruit bat...dah mati dh, 2 yg bole pegang mcm 2 je...haha
jenis ni nma dia spotted bat, coz kt syap dia ada bintik2...

ni murai batu klu x slap...
brung ape?? brung murai...haha

ni insect bat...jnis anis x taw..haha
muka dia sgt la cumil...mcm kucing pon ada...kan??

keesokan harinya, ktorg tgkap ikan, pkai electric shock..
cra ni sbnrnya diharamkan oleh kerajaan Malaysia, tp ktorg ada lesen, sebab utk tujuan penyelidikan n pendidikan...hehe...
mlm 2 plak, ktorg tgkap katak....pkai tgn je...
yg ni memg part feveret anis...suka2...
katak2 tu sgt cumil...tp anis x bole snap sebab bteri kamera kong..kakaka
t bla da dpt gmbr dr kengkwn anis, anis upload ok...

ada 1 ktak 2 ktorg dpt, pjg dia 15.5 cm, sgt la besau..
1st tyme dlm idop anis jmpa ktak besau tu...
kesemua haiwan yg ktorg tgkap n masih idup, dilepaskan kembali ke dlm utan, n yg 'ter'mati dibawa blik utk penyelidikan...
fieldtrip ni memang besh la...anis suke2..hehe

ahad tu plak, ktorg pegi Kuala Gandah elephant sanctuary...observe behaviour gajah plak...
ingt x lagi ngan Tapis???
anis cuba2 la tny pekerja situ, n jwpn yg anis dpt mengecewakan...
Tapis x dpt diselamatkan, n telah kmbli ke Rahmatullah...
tp itu yg terbaik buat dia...smoga dia aman di sana...Amin..

oklah, stkat ni je post anis kali ni, t anis cba upload gmbr2 lain yg menarik ea...

last post dr cik tupai kita...
mataku yg ayu...hak3x

p/s: spnjg 3 ari anis gi, cik capuk n mimo telah dijaga dgn rapi oleh yana..thanks yana...

9 comments:

meowwmania said...

waaa bestnyeeee....tp bab tangkap katak tu kite lari dulu yer...larikkkkkk

oh! Tapis dah takde..tertanya2 gak pasal dia tapi takpe lah mungkin itu yg terbaik utk dia, Allah lebih mengetahui

Chika said...

Innalillah RIP dear Tapis

Best nye anis punya fieldtrip... buat kajian binatang2 dlm utan ye... bagus nya.. I suka. I jeles... huhuhuh len kali I nak ikut.... hahaha nnt i buat surat kasi lecturer anis... :P

anis said...

meowwmania: haha, 2 yg pling anis suke...ktak sgt cumil ok...hehe

chika: ni last fieldtrip anis da...coz ni da laz sem, nk grad da ujung thun ni....tp field trip ni mmg best...org2 perhilitn pny kja cmni la...so, anis ingt nk apply kja ngan philitan la...haha

thefluffies said...

Pertama kali cik nerq singgah sini..nice blog!

Cik nerq pun ada bela tupai.. dulu 2 ekor, now dah tinggal sekor jek... :)

anis said...

cik nerq: jmput2 la slalu ea...hehe
anis tringin gak nk bela, tp rsau bdk2 bulu ni baham jerk...haha

gt hans said...

dulu2 ader bela tupai gak..anak lagik..jatuh dr pokok...bela jap pastu besar sket lepaskan..harap2 slmt laa di luar sana.. :)

anis said...

gt hans: msti best kn...dia mkn pe ea?? buah je?? bela 2 truk dlm cage ke lpas je?? hehe

Papa meow said...

wah...mcm2 ada, best, sini pun ada tupai ada klawar ada burung...

gajah je x de :D

anis said...

PM bela tupai gak ke???hehe

Related Posts with Thumbnails